Nieuws

Gebruikersnaam
Wachtwoord
Wachtwoord vergeten?

De Travelrunners terug van een fantastische reis

door Koos Flikkema

foto Aernout Steegstra

Maanden hebben we er naar uitgekeken, voor getraind en nu hebben we het jammer genoeg achter de rug. Wat was het een ervaring!! Het begon allemaal op 31 oktober ’s morgens om 7 uur. We werden uitgezwaaid door leden van de Loopgroep-Zuidhorn, de Burgemeester en familie leden van de reizigers. De Burgemeester, dhr.E Fennema, sprak ons toe en daarna konden we de reis beginnen richting Schiphol. Na een vlucht van ongeveer 9 uur arriveerden we in New York. We zaten in een hotel op een paar honderd meter van the Empire State Biulding.

De volgende dag hebben we onze startnummers opgehaald en werden er een paar leden geïnterviewd door Editie nl van TRL 4, wat uitgezonden werd op 2 november.

We vielen nl. erg op want we liepen allemaal in een oranje jas met ons logo (rood wit blauw) erop genaaid. Dezelfde dag hebben we Wall Street en het Vrijheidsbeeld nog aangedaan. Op de vrijdag-ochtend hebben we een training afgewerkt in het Central Park (wat is ie mooi). We waren met een groep van 500 Nederlanders, een hele ervaring. Op de zaterdag hebben we Ground Zero bezocht, heel indrukwekkend, vooral voor de mensen die in 2000 ook de marathon hebben gelopen en we als groep nog op de Twin Tower hebben gestaan. Het is een grote bouw-put, waar je nog steeds de overblijfselen van de towers kunt zien. Je kunt je nog niet voorstellen wat daar gebeurd is

Maar alles draaide natuurlijk om D-day de zondag, marathon dag!!

We werden ’s morgens, om 05.00 uur, vervoerd met bussen naar State Island. Wat een organisatie, er moesten nl. 38.000 mensen over de Verezano-bridge worden gezet. Dat betekent dat er ongeveer 760 bussen ingezet moesten worden. Het verliep op z’n Amerikaans: vlekkeloos. Vanaf ongeveer 06.00 uur was het wachten tot de start om 10.10 uur. Gelukkig waren er een paar duizend toiletten neergezet, en water, sportdrank, koffie en brood was er in overvloed. Na een paar uur in een tent te hebben gezeten cq. gelegen konden we eindelijk naar onze vakken. In het groepje waar ik mij bij bevond, duurde het 13 minuten alvorens wij over de start-streep konden. De start was op een indrukwekkende brug: de Verezano bridge, ongeveer 3 km. lang en direct een behoorlijke klim. Er volgden op onze reis nog 4 bruggen, die erg lastig waren. Onderweg kon je erg veel zien, op het ene moment waan je je in Jerusalem (de Joodse wijk) op een ander moment denk je dat heel New York is uitgelopen naar de first avenue. Wat zijn de amerikanen enthousiast, heerlijk om dat te ervaren!!!

Op een gegeven moment komt je in de wijk de Bronx aan, normaal kun je je daar beter niet laten zien, nu loop je door deze bekende cq. beruchte wijk, waarna Harlem volgt. Verschillende gospel-koren stonden aan de kant, wat een prachtige sfeer met zich mee brengt. Gelukkig kom je vervolgens weer in Manhattan, door het Central Park en vervolgens realiseer je je: het is bijna over, aan de ene kant: blij, want je bent moe, aan de andere kant erg jammer om in zo’n warm bad te lopen is verschrikkelijk mooi. Wanneer je binnen bent ga je naar je supporters en medestrijders ervaringen uitwisselen. En wat bij sport hoort: de een zijn tijd viel tegen en de andere was erg blij met z’n tijd. Gelukkig hebben alle lopers van de Travelrunners hun medaille gehaald. ’s Avonds hadden we een Hollands feest in de Empire State Bilding, waar de voetjes toch weer van de vloer kwamen.

Dinsdags moesten we afscheid nemen van een fantastische stad en vertrokken weer richting Schiphol. Na een vlot verlopen vlucht, ongeveer 6 ½ uur, stond de bus voor ons klaar om ons naar Zuidhorn te brengen. Daar volgde opnieuw een verrassing. Leden van de Loopgroep Zuidhorn en de loco-burgemeester J. Oomkes stonden ons op te wachten. In het gemeentehuis sprak dhr. Oomkes ons toe en kregen we koffie, koek en een bos bloemen aangeboden. In een woord: geweldig.

We kunnen terugkijken op een geweldige ervaring, prachtige reis iets dat we niet meer zullen vergeten. Mocht je een uitdaging zoeken een eenmalig een marathon willen lopen, ga naar de marathon van New York, je zult er geen spijt van krijgen. Kijk op Travelrunners.nl en je kunt zien wat we doen en waar de volgende reis naar toe gaat.

Tot slot willen wij graag van de gelegenheid gebruik maken om: leden van de Loopgroep Zuidhorn te bedanken voor hun steun en belangstelling.