Nieuws
Welkom
Clinic
Uitslagen
Verslagen
Trainingen
Hummel ZUIDHORuN
Loopagenda
Contact
Lidmaatschap
Links

 

Alleen voor leden:
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Wachtwoord vergeten?

Nieuws


Wandelestafette . Deelnemers voor zaterdagmiddag 17 december gezocht !

2016-12-03 10:08:21
Gelukkig is het merendeel van de uren voor de wandelestafette van Serious Request ingevuld , maar er zijn nog lege plekken op de zaterdagmiddag 17 december van 5 tot 7 uur ! Wij kunnen alleen meedoen als team als alle uren zijn ingevuld . Geef je dus op en steun het goede doel ( bestrijding van kindersterfte door longontsteking ) . Aanmelden bij Marijke via mail : mhonde@planet.nl .

Crosstraining in Norg

2016-11-28 18:43:55
Afgelopen zondag gaf Dirk de eerste crosstraining van dit seizoen. De crosstraining werd gehouden in de Langeloërduinen bij Norg. In een mooie omgeving en met prachtig loopweer werd het een gezellige en leuke training. De volgende crosstraining staat gepland op zondag 18 december.


Vraag en antwoord

2016-11-22 09:30:23

In deze rubriek willen we ruimte bieden aan leden, sponsoren of anderszins betrokken om iets meer te vertellen over dat wat hen bindt aan de Loopgroep Zuidhorn: kort en krachtig.

Het format is simpel: korte vragen, korte antwoorden. Niet meer dan 5 vragen. Antwoorden niet langer dan 4 regels (beetje flexibel mag). De vragensteller is een lid van de loopgroep.

Voor deze editie heb ik Grico Sikkema benaderd. Hij heeft dit jaar voor het eerst een marathon van Amsterdam (16 oktober) gelopen en ik was benieuwd hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.
Tijdens het gesprek merkte ik dat hij heel veel te vertellen had en dat er bij zo’n marathon nogal wat kijken komt. Het is dan ook niet gelukt om me aan de opgelegde criteria te houden. Hopelijk rekenen jullie me dat niet aan.

Vraag 1. Hoe lang loop je hard?
Bij de loopgroep nu ongeveer 4 jaar. Daarvoor liep ik voor mezelf, een beetje aan klungelen, ook zo’n 4 jaar. Eigenlijk ben ik meer van teamsporten, kreeg dan ook pas lol in het lopen door de gezelligheid van de loopgroep en zo ben ik steeds fanatieker geworden. Het gaat mij vooral om het plezier van samen lopen, ik heb weinig talent…als ik mezelf in een raam zie dan denk ik wel eens: dat ziet er niet uit!

Vraag 2. Wanneer ben je begonnen met de voorbereiding en kun je er iets vertellen? Heb je dat alleen gedaan, of met anderen?
We (Reinder, Sieger, Meindert en ik) hebben in 2015 besloten om samen een marathon te gaan doen. De keus viel op Amsterdam, vooral omdat die marathon in het najaar was en we dan in de zomer konden gaan opbouwen. Een marathon is een zaak van veel trainen, kilometers maken en je schema volgen. Zelfdiscipline is heel erg belangrijk: niet snel lopen als het schema zegt dat het rustig aan moet. In sommige weken loop je meer dan 100km, verdeeld over 5 keer. Je wilt dat je lichaam went aan vetverbranding , daarvoor zijn lange, maar vooral langzame duurloopjes super belangrijk.

Vraag 3. Hoe is het bevallen, de aanloop naar de marathon toe?
Onze tempo’s verschillen zo dat ik de langzame duurlopen alleen liep, maar daar heb ik van genoten. Het was een mooie zomer, dus geen straf om veel buiten te zijn.
Ik ben ruim een week van te voren begonnen met het aanpassen van mijn voedingspatroon: meer pasta’s (koolhydraten) en meer drinken (vochtopslag). Verder heb ik magnesium geslikt. Sieger heeft zich verdiept in voeding en sporten, daar heb ik best veel aan gehad.

Vraag 4. Heb je bij de voorbereiding ondersteuning van een trainer gehad?
Dirk heeft ons begeleid. Hij heeft een schema gemaakt voor de trainingen die we, drie maanden voor Amsterdam, moesten volgen. Hij heeft goed bewaakt dat we deden wat we moesten doen en vooral op de rem getrapt: rustig aan. Dirk is ook mee geweest naar Amsterdam.

Vraag 5. Hoe verliep de dag de marathon?
De dag begon vroeg, 3 uur voor de start begon ik al met het voedingsschema. Ik ben om 9.30 gestart….de normale wedstrijdspanning (van tevoren het bekende wc bezoek!). De eerste 25 km lekker gelopen, niet te hard, rustig op schema. Daarna werd het zwaarder. En, wat iedereen zegt, met 30 km voelde ik echt mijn benen zwaarder worden. Rond 32 km begon de kramp op te komen en werd het mentaal ook zwaar (daar had ik niet op gerekend en ik had geen plan B!), tempo zakte weg en toen begon het geklooi…5 km lang….even stoppen bij de drinkpost, toch maar weer door lopen het geplande tempo, lukte niet….op 37 km zag ik een loper echt helemaal door het ijs gaan. Dat hielp, ik liep nog! Energie en conditie waren goed, maar ik had wel kramp…doordat ik er mentaal weer was kon ik daar wel mee omgaan. De mentale conditie, daar valt of staat alles mee. Vanaf 40 km kreeg ik het fysiek echt zwaar en mijn horloge (vanaf 33 km) deed het niet meer, dus ik wist niet precies hoeveel tijd ik nog had om binnen 4 uur te finishen. Met 3.58 is dat net gelukt. Van te voren had ik me op een iets snellere tijd gericht maar achteraf ben ik er hartstikke tevreden mee.

Vraag 6. Heb je een advies aan lopers die van plan zijn om het, lopen van een marathon, ook te gaan doen?
Maak thuis eerst heldere afspraken, want het kost erg veel vrije tijd. Tijdens de training veel oefenen met eten en drinken. Sieger heeft zelfs uitgezocht wat de organisatie aan de kant had en dat hebben we tijdens de lange duurloopjes ook gegeten en gedronken. Je weet anders niet hoe het valt. Ik heb 1 ding fout gedaan: ik heb te weinig aandacht besteed aan het drinken tijdens de marathon. Dan krijg je kramp en dat doet pijn!

Dank voor je verhaal Grico!
Ellen Janssen-Nijholt


Doe mee met de wandelestafette van Serious Request

2016-11-20 20:28:21
Wij willen als loopgroep meedoen aan de wandelestafette van Serious Request in Zuidhorn om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de bestrijding van kindersterfte door longontsteking. De wandelestafette start op vrijdagavond 16 december om 20:00 en eindigt op zaterdagavond 17 december om 20:00 uur (zie voor meer informatie het artikel over Serious Request op deze pagina). Wij hebben al een start gemaakt met het inzamelen van geld voor het goede doel: Stichting Loopgebeur’n is bereid om ons te sponsoren en geeft 10 Euro voor het goede doel voor ieder lid van de loopgroep, die 1 uur meeloopt. Als iedereen ook in zijn/haar omgeving sponsoren zoekt, dan moeten wij in staat zijn een mooi bedrag bij elkaar te brengen.

DOE MEE en zorg dat wij gezamenlijk 24 uur kunnen wandelen om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het goede doel. Conditioneel moet het voor ons geen probleem om 1 uur te wandelen en het wordt vast een gezellige 24 uur met alle activiteiten in het park. Aanmelden kan bij Marijke Hondebrink per e-mail aan bestuurslid@loopgroep-zuidhorn.nl of naar haar persoonlijk e-mailadres, die te vinden is in het smoelenboek. Geef gelijk aan op welke tijstippen je kan wandelen en hoe vaak je wilt wandelen.

Serious Request Zuidhorn komt er weer aan!

2016-11-17 11:54:15

Zes dagen voor kerst is het weer zover, drie DJ’s van radio 3FM sluiten zich op in het Glazen Huis. Zij eten die dagen niets, maken 24 uur per dag live radio en halen geld op voor het goede doel. Dit jaar wordt er geld ingezameld voor slachtoffers van de stille killer: longontsteking. Elk jaar sterven er meer dan 900.000 jonge kinderen aan een longontsteking.

In Zuidhorn is de afgelopen jaren ook een eigen Serious Request georganiseerd om zo de actie van 3FM te steunen. Dit met veel succes. Vorig jaar is er ruim € 25.000 opgehaald. Ook dit jaar zal Serious Request Zuidhorn weer plaatsvinden. Het doel is om zoveel mogelijk geld op te halen met verschillende acties.

De wandelestafette
De afgelopen jaren was een vertrouwd beeld bij Serious Request Zuidhorn de 24-uurs wandelestafette in het Johan Smitpark. Ook dit jaar zal de estafette weer gelopen worden. Van vrijdagavond 16 december 20.00 uur tot zaterdagavond 17 december 20.00 uur wordt er een etmaal gewandeld in het Johan Smit park in Zuidhorn. Teams laten zich sponsoren om 24 uur lang continu hun ‘estafette stokje’ in beweging te houden. Bezoekers kunnen meewandelen, genieten van de verschillende versnaperingen en live muziek van onder andere Switch, KUG en Procussion.

Nieuwe activiteiten
Net als vorig jaar wil de organisatie het evenement nog groter maken. Serious Request Zuidhorn is niet meer het evenement met alleen maar de 24-uurs wandelestafette, maar een brede verzameling van allemaal activiteiten en initiatieven die plaatsvinden van 16 tot en met 18 december. De organisatie nodigt daarom iedereen met een eigen actie of idee uit om zich aan te sluiten bij het evenemententerrein in het park.
Aan heel Zuidhorn wordt de oproep gedaan:
Kom in actie!
Elk idee en elke actie is welkom. Alleen of samen met vrienden, buren, school, bedrijf of sportvereniging.

Eén van de initiatieven die dit jaar zal voor de tweede keer zal plaatsvinden, is de Serious Request kerkdienst die door verschillende kerken georganiseerd wordt. De dienst, waar popmuziek en bezinning bij elkaar gebracht zullen worden, is toegankelijk voor gelovigen en niet-gelovigen.

Heb jij ook een initiatief of wil jij meer informatie? Neem dan contact op via onderstaande gegevens.
Mail: seriousrequestzuidhorn@gmail.com


Van het bestuur.

2016-11-06 22:50:41

De herfst is ingevallen, de hesjes moeten weer aan en het Klaverloopweekend ligt inmiddels achter ons. Een goed moment om weer iets van het bestuur te laten horen.

Sinds de zomerperiode is veel gebeurd. De Clinic is afgerond, de Zuidhorun en de Klaverloop zijn achter de rug en veel leden hebben individueel bijzondere prestaties geleverd. De een heeft meegedaan de 4 mijl, de ander aan de Slachte (wandelend of hardlopend) of de marathon van Amsterdam. Het bestuur is blij met de grote variëteit lopers die lid zijn van de Loopgroep en spant zich in om een breed aanbod trainingen op loopgebied aan te bieden. Naast de gewone trainingen, de Clinic en de crosstraining (in de winterperiode) is daar dit jaar de wandelgroep bijgekomen. Komend jaar starten we, in de wintermaanden, met rompstability trainingen.

Van harte aanbevolen: de feestcommissie!
De vereniging kan niet functioneren zonder de inzet van vrijwilligers. Dit betreft niet alleen trainers en bestuursleden, maar ook leden van commissies. De feestcommissie bestaat op dit moment uit slechts 1 persoon, dat is een beetje mager. Wie het leuk vindt om iets bij te dragen aan de Loopgroep roepen we op om zich aan te melden bij het bestuur. Wil je graag meer weten over wat deelname aan de feestcommissie betekent dat kun je contact opnemen met Marijke Hondebrink. Zij kan je er alles over vertellen!

,P>Data om alvast te noteren:
27 november begint de crosstraining.
Deze trainingen worden elk jaar in de winterperiode georganiseerd. Inmiddels hebben zich al ruim 20 personen aangemeld. Meer informatie kun je vinden op de site. Zou je een keer mee willen doen dan graag contact opnemen met Dirk Schipper.
13 januari de nieuwjaarsreceptie bij zaal Balk.
6 maart ALV. We hebben iemand uitgenodigd die ons gaat inwijden in de geheimen van Chi Running. Hierover later meer informatie.

Verzoekjes van leden. Voortgang:
• De voorbereiding voor rompstability trainingen zijn in een gevorderd stadium. We verwachten daar in januari mee te starten. Meer informatie volgt.
• Posbanktrailloop: er is inmiddels een lokale begeleider/trainer benaderd. Dit evenementje vindt waarschijnlijk in april, na de crosstrainingen, plaats. Houd de site in de gaten voor meer informatie.
• Baantraining: op dit moment worden veel verschillende activiteiten aangeboden. Daarom is de organisatie van een baantraining op de lange baan (!) geschoven.

Dit was weer een korte blik uit de keuken van het bestuur. Voor wie tips of ideeën heeft: ze zijn van harte welkom.

Namens het bestuur een vriendelijke groet, Ellen Janssen-Nijholt.

voorzitter@loopgroep-zuidhorn.nl

Update loopagenda

2016-11-06 13:26:33
De loopagenda op onze website is weer aangevuld met de loopjes in het eerste kwartaal van 2017 die in de 3 noordelijke provincies worden georganiseerd. Er staan in het eerste kwartaal traditie getrouw weer een groot aantal crosslopen gepland. Heb je opmerkingen of aanvullingen, dan graag een bericht naar de : webbeheerder

Klaverloop 2016

2016-11-02 12:49:27
Onder het genot van een herfstzonnetje is zaterdag Klaverloop 2016 van start gegaan. Een link naar de foto's staat op het prikbord.
Hieronder enige gegevens van het weekend.
Aantal gelopen kilometers: 411 km
Aantal gestarte lopers: 49
Aantal lopers per dagdeel:
Zaterdagochtend: 14
Zaterdagmiddag: 8
Zondagochtend: 17
Zondagmiddag: 10


Data crosstrainingen seizoen 2016/2017!

2016-10-17 10:45:07
Hier zijn de data waarop de crosstrainingen worden gegeven. Zet ze alvast in je agenda. Per keer zal er van te voren worden aangegeven waar er gelopen gaat worden en hoe laat.

Zondag 27 november

Zondag 18 december

zondag 22 januari

Zondag 19 februari

Zondag 19 maart

Voor meer informatie mail naar: Dirk Schipper

Crosstraining!

2016-10-12 22:09:53

De wintertijd breekt weer aan en dus tijd voor crosstrainingen!

Voor de liefhebber en iedereen die graag wat meer wil weten over crosslopen is er weer de mogelijkheid om eens per maand te trainen op een zondag in het bos of op heuvelachtig terrein.

Lijkt het je leuk om ook eens op een andere manier te leren hardlopen geef je dan op bij trainer Dirk Schipper


Vraag en antwoord

2016-10-07 05:22:18

In deze nieuwe rubriek willen we ruimte bieden aan leden, sponsoren of anderszins betrokken om iets meer te vertellen over dat wat hen bindt aan de Loopgroep Zuidhorn: kort en krachtig.

Het format is simpel: korte vragen, korte antwoorden. Niet meer dan 5 vragen. Antwoorden niet langer dan 4 regels (beetje flexibel mag). De vragensteller is een lid van de loopgroep.

Deze maand Marjon Reigersberg. Zij heeft, samen met Bineke Priet, vorig jaar de allereerste Klaverloop van Loopgroep Zuidhorn georganiseerd. Vorig jaar een groot succes. Ik zou maar 1 keer meelopen, maar ben uiteindelijk 3 keer gefinished. Ik wil graag iets meer weten over de Klaverloop die dit jaar op 29 en 30 oktober plaatsvindt.

1. Klaverloop, hoe kom je er eigenlijk bij?
Het begon met een hersenspinsel: ik wil graag ooit eens een Marathon lopen …en dat wil ik nog steeds! 42 km is natuurlijk een MEGA afstand! Dus ik dacht: ‘ als ik het in 4 stukjes opknip, moet het lukken’. De associatie met een klavertje 4 is dan snel gelegd.

2. Hoezo stukjes, welke afstanden kun je lopen dan?
Wij vinden dat meedoen hoe dan ook een prestatie is. We hebben gekozen voor de volgende afstanden: 5km, 6 km, 10 km en 11 km. Door te combineren kun je eventueel in 1 weekend de afstand van een halve of zelfs een hele Marathon te lopen, maar 5 km is ook mogelijk. Het gaat tenslotte om je eigen prestatie.

3. Je hebt het over ‘eigen prestatie’, wat bedoel je daarmee?
Bij ‘ officiële’ loopjes wordt je tijd geregistreerd en is vaak de eerste vraag die je krijgt als je over de finish bent: ‘ wat was je tijd?’. Dat is bij de Klaverloop niet het geval. Er is GEEN tijdsregistratie. Als je wilt kun je meelopen in een groepje. Vindt je het prettiger om alleen te lopen, in je eigen tempo, dan kan dat natuurlijk ook. Het gaat vooral om de gezelligheid.

4. Gezelligheid zeg je?
Ja! Zowel voor als na het lopen kun je, onder het genot van koffie en koek (thee, plakje cake en andere versnaperingen), gezellig kletsen met medelopers. Het is trouwens een loopje door en voor leden, dus er is altijd wel iemand die je kent!

5. Toch weer een heleboel informatie. Is er nog iets dat je kwijt wilt?
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! We vinden het als organisatie (Bineke, Sophie, Coos, Karin en ik) erg leuk om de Klaverloop weer te organiseren. De enthousiaste reacties van de deelnemers die vorig jaar meededen waren voor ons de reden om de schouders er weer onder te zetten. We hopen dat het een jaarlijks evenement wordt, maar dat hangt natuurlijk wel af van de deelnemers. Want: Lopen is leuk, samen lopen is leuker!

Dank je wel Marjon!


Ellen Janssen-Nijholt

Leuke loopjes

2016-10-03 09:06:24

Er bereiken ons vaak berichten van leuke loopjes en of we die onder de aandacht willen brengen bij onze loopgroep. Hier volgen er enkele.

Vollemaansloop te Eelde!
Het bestuur van de hardloop- en wandelclub 'steeds beter' van Verslavingszorg Noord Nederland organiseert elk jaar een leuke hardloopprestatieloop. Op zaterdag 15 oktober 2016 om 20.00 is het weer tijd voor de Vollemaansloop! De te lopen afstand is maximaal 42,2 kilometer, verdeelt in 8 rondes van 5,27 kilometer.Inschrijven kan via: vollemaansloop@hotmail.com

Boszichtrun Beilen!
Op zaterdag 22 oktober 2016 organiseert Loopgroep Beilen de tweede editie van de Boszichtrun: een hardloopwedstrijd met afstanden van 5 km, 10 km en 10 mijl. De start van alle afstanden is om 11.00 uur aan de Smalbroek voor camping Boszicht (even buiten Beilen).
Voor elke afstand is een mooie route over voornamelijk fietspaden samengesteld door de bossen van Nationaal Park Dwingelderveld. Inschrijven kan tot en met donderdag 20 oktober via inschrijven.nl inschrijven.nl. Daarna op de wedstrijddag tot een kwartier voor de start.
Zie voor meer info de flyer, of kijk op onze website: Loopgroep Beilen


Klaverloop 2016

2016-09-19 05:41:19

Voor en door leden van de Loopgroep Zuidhorn wordt er dit jaar voor de 2de keer een Klaverloop georganiseerd.

Wat is de Klaverloop?
De klaverloop is geen wedstrijd maar een gezellige prestatieloop. Er is geen tijdregistratie. Het is een loopweekend waarbij je 4 keer kunt lopen. Je bepaalt zelf wanneer en welke afstanden je loopt, welk tempo je loopt, en of je 1,2,3 of 4 keer gaat lopen, samen met andere leden van onze loopgroep.
De keuze is voor beide dagen:
’s morgens 11 km of 6 km
’s middags 10 km of 5 km

Wanneer is de klaverloop?
Op zaterdag 29 en zondag 30 oktober gaat dit gebeuren. We starten ‘s morgen om 10.00 uur en ’s middags om 14.00 uur. Startlocatie is de tennisbaan TIOL in Zuidhorn.

Aanmelden:
Je kunt je vooraf aanmelden tot en met 22 oktober 2016.
Aanmelden kun je door het sturen van een email naar : klaverloop@loopgroep-zuidhorn.nl, onder vermelding van je naam, welke dag(en) en welke afstand(en) je wilt lopen.

Wij als organisatie nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

Met vriendelijke groet:
Bineke Priet
Sophie Crijns
Karin Danhof
Coos Datema
Marjon Reigersberg

De deelname is gratis !!


Klaverloop 2016

2016-09-19 05:26:38

Vraag en antwoord

2016-08-29 10:22:03

In deze nieuwe rubriek willen we ruimte bieden aan leden, sponsoren of anderszins betrokken om iets meer te vertellen over dat wat hen bindt aan de Loopgroep Zuidhorn: kort en krachtig.

Het format is simpel: korte vragen, korte antwoorden. Niet meer dan 5 vragen. Antwoorden niet langer dan 4 regels (beetje flexibel mag). De vragensteller is een lid van de loopgroep.

Ik begin met Lies van der Wal - Oosterhoff. Lies heeft een cursus gedaan in verband met de begeleiding van de wandelgroep. Daarover staat al veel informatie op de site, maar door de opleiding die ze heeft gedaan zijn er wat nieuwigheden die we graag onder de aandacht willen brengen.

1. Je hebt met goed gevolg een cursus gedaan voor een nieuwe activiteit binnen de vereniging: het wandelen. Ben je nu trainer?
Nee, ik ben wandelbegeleider. Bij het wandelen wordt het accent van de trainer wat meer bij evenementen organiseren neergelegd.

2. Wandelen, zijn daar andere regels aan verbonden dan aan de hardlooptraining?
In principe niet, we spreken elke keer af wie wat doet als er iets mis gaat. Ik heb een calamiteitenplan bij me en een EHBO tas. Ook bij ons staat de veiligheid hoog in het vaandel.
Als het straks donker wordt doen wij het een beetje anders dan de hardlopers. Bij ons heeft ook iedereen een hesje aan, maar wij dragen daarnaast hoofdlampen. Als aanvulling heeft rechtsvoor een groot wit licht en rechtsachter een rood achterlicht. Voordat we starten, spreken we ook duidelijk af aan welke kant we lopen.

3. Het is best handig dat je van tevoren weet wie er mee loopt, omdat jij een lijst bij houdt en omdat je niet altijd op dezelfde plek start.
We proberen zoveel mogelijk met elkaar te rijden zodat er zo weinig mogelijk auto’s aan te pas komen. Vandaar dat aanmelden van tevoren prettig is.

4. Is er verder nog iets dat je hier over de wandelactiviteit kwijt wilt?
In principe wil ik ervoor zorgen dat iedereen mee kan lopen. We houden rekening met de langzaamste wandelaar en ik vind het leuk om de afwisseling zo groot mogelijk te houden: variatie in ondergrond, route en omgeving ( verhard/onverhard, lang/ kort, natuur/dorp). Zo is er voor ieder wat wils.

Dank je wel Lies!

Ellen Janssen-Nijholt


Dornumer Schlosslauf, vrijdag 8 juli

2016-07-09 10:59:44
Na een oproep van Lies zijn zeven leden van de loopgroep afgelopen vrijdag naar Dornum in Duitsland gereden. Dornum is een klein stadje in het noorden van Duitsland aan de Noordzeekust op ongeveer 2 uur rijden van Zuidhorn. Dit jaar werd de Dornumer Schlosslauf voor de 4e keer georganiseerd en had ongeveer 300 deelnemers. Lies liep na verschillende blessures weer een keer hard en liep de 5 km in een mooie tijd van 35 minuten. Luuk deed mee aan de 10 km en behaalde de 3e plaats in zijn leeftijdscategorie. Andere lopers van loopgroep waren Karin, Marijke, Ellen, Jolanda en Marco en hun uitslagen staan op de uitslagenpagina


Gezellige drukte Reitdiephavenrun

2016-06-26 14:48:38
Het was zondagochtend gezellig druk bij de Reitdiephavenrun. Dertien lopers van de loopgroep liepen mee. Sommige liepen de 3 zeemijlen (1 ronde) en andere 6 zeemijlen. Jammer voor de organisatie en lopers was dat op het eind toch nog een bui regen viel.

Karin, Anja en Willie waren zeer succesvol en behaalde een podiumplaats in hun categorie en Luuk liep weer eens PR. Helaas liep Philip een blessure op en moest het laatste deel wandelen. Allard moedigde zijn dochter aan, die een zeer snelle 3 zeemijl liep. Jan stond ons twee ronden aan te moedigen en Lies lag in de berm om foto's te maken. De foto's van Lies staan op facebook.

Op een woensdagavond met de wandelclub naar Wierhuizen

2016-06-15 23:54:48
Zoals de meesten wel weten zijn we tegenwoordig ook met een wandelafdeling. En op 15 juni stond er een uitje op het programma met als locatie een verassing. Er waren 18 mensen die zich onder voorbehoud aanmelden bij mij. Toen was het 15 juni en donkere wolken trokken over de provincie en ik hield mijn hart vast. Ojee hoe zou dit aflopen? Want ik had een route gekozen pal bij zee op de vlakte. En daar kan je geen onweer bij gebruiken. In de middag kregen we te maken met enorme hoosbuien en zelfs dikke hagelstenen. De eerste afmeldingen kwamen al binnen. Maar ook berichtjes van mensen die mij vroegen of het nog wel doorging. Nu moet het weer verschrikkelijk bont worden voor ik niet meer ga maar toch. Je hebt er niets aan dat je daar met z'n allen staat te kleumen in de regen. Maar opgeven? Nee, dit is zo gepland dus we gaan ervoor.
Uiteindelijk was het 7 uur en daar stonden we met z'n tienen bij de sporthal. Nog even nummer elf in Oldehove oppikken en dan naar de plaats van bestemming reizen. Niemand wist waar we heen gingen en dat was op zich ook wel leuk. De plaats waar we zouden lopen was Wierhuizen, vlakbij Pieterburen. Onderweg regende het nog steeds maar iedereen had een poncho/regenjas of een plu bij zich. We waren er goed op voorbereid. Bij de parkeerplaats was de regen overgegaan in een paar druppels tot we uiteindelijk helemaal niets meer kregen. Het werd notabene droog!
Hier en daar hebben we stilgestaan om even te genieten van de prachtige uitzichten. Het was een schitterende tocht en ik denk dat iedereen er net zoveel plezier aan heeft beleefd als ik.
Lies van der Wal

Nieuw verslag van de SlachteMarathon

2016-06-14 22:14:19
Els heeft net als vele anderen van de Loopgroep de Slachtemarathon uitgelopen. Zowel Auke, Jan als Els deden voor het eerst een marathon, maar zij schreef er een verslag over.

Arend Jan maakte veel foto's tijdens marathon. Zijn foto's staan hier

Jan Pijpker heeft ook een verslag van de Slachtermarathon geschreven, dat lees je hier

Coos Datema schreef ook een verslag van de Slachtermarathon, dat lees je hier

Van het bestuur.

2016-06-13 09:11:17

De tijd vliegt! Het is inmiddels medio juni: de wandelvierdaagse is achter de rug en over 1,5 week is de jaarlijkse BBQ! Heb jij je nog niet aangemeld voor de BBQ: het kan nog!
Stuur een mail aan Els van der Zwaag. Zie voor meer informatie het bericht op de site.

Clinic en wandelen
Hoewel de zomervakantie in aantocht is zijn er volop ontwikkelingen op loopgebied.
Denk hierbij aan de Clinic die ook dit jaar weer in een duidelijke behoefte voorziet. Met dank aan Els en Marijke en enthousiaste flyerende leden loopt het weer storm met de aanmeldingen.

Sinds kort wordt er door de leden van de Loopgroep niet alleen hardgelopen, maar ook gewandeld. Het wandelen is begonnen als een initiatief door en voor langdurig geblesseerde leden, maar het lijkt te voorzien in een bredere behoefte onder de Loopgroepleden. Elke woensdagavond wordt gewandeld. De start is om 19.30 bij de sporthal in Zuidhorn.
Naast de reguliere wandelactiviteit op woensdagavond kan er ook worden aangesloten bij wandeltochten. In September staat zelfs een wandeltocht in de Harz op het programma. Heb je interesse sluit gerust aan op woensdagavond. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Lies van der Wal-Oosterhoff (over de reguliere wandelactiviteit en de wandeltochten).

Kleding
Tijdens de ledenvergadering is aangegeven dat er behoefte is aan een breder aanbod loop(groep)kleding van goede kwaliteit!. Het bestuur is hierover in gesprek met firma Bergman. Wordt vervolgd.

In gesprek Stichting over sponsoren
Voor de duidelijkheid: de stichting heeft sponsoren voor het organiseren van evenementen. De Loopgroep heeft dus geen sponsoren. Het bestuur van de Loopgroep ziet echter wel een rol in het versterken van de relatie met sponsoren en heeft hier ook ideeen over. Daarom is met de stichting afgesproken dat we samen gaan zoeken naar de mogelijkheden om de sponsors van de stichting meer onder de aandacht te brengen.

Stoelendans
Coos, Dirk, John, Rins en Peter…..er schijnen wat wisselingen te zijn. Goed om te zien dat de gevestigde trainers ook anderen een kans geven om regelmatig trainingen te geven.
Binnenkort vindt een trainersoverleg plaats waar ook het bestuur voor is uitgenodigd. Een belangrijk onderwerp is hoe de trainingen komende seizoen gaan worden verdeeld onder de trainers. Andere onderwerpen die vanuit het bestuur zijn aangedragen zijn baantraining, rompstabilitytraining en mogelijkheden voor andere soorten trainigen. Na het overleg wordt je daarover geinformeerd.

Ideeënbus
Onder dit kopje worden ideeën opgesomd. Mochten er leden zijn die het leuk vinden om, alleen, samen met trainers of bestuursleden, een idee uit te werken: graag even een mailtje sturen naar het bestuur secretaris loopgroep-zuidhorn.
1. Iets organiseren voor de vluchtelingen die (mogelijk) in Zuidhorn worden ondergebracht in het nog te bouwen AZC.
2. Een training op de atletiekbaan in Groningen organiseren. Inmiddels weten we dat dit mogelijk is, ‘s weekends. Wordt vervolgd.
3. Visitekaartjes: een idee uit de oude doos. Eindelijk uitgevoerd. Met de visitekaartjes willen we aan lopers onderweg de Loopgroep Zuidhorn onder de aandacht brengen. Inmiddels lopen een aantal leden met visitekaartjes al op zak. Mocht jij ook een aantal kaartjes willen om uit te delen dan kun je contact met mij opnemen.

Dit was weer een korte blik uit de keuken van het bestuur. Voor wie tips of ideeën heeft: ze zijn van harte welkom.

Namens het bestuur een vriendelijke groet, Ellen Janssen-Nijholt. Voorzitter Loopgroep Zuidhorn


Van het bestuur.

2016-04-18 22:35:43

Clinic
De clinic begint dit jaar op 8 juni en loop door tot de ZUIDHORuN. De kosten zijn dit jaar vastgesteld op 30,- . Hierbij zijn zaken als – wat is een redelijk bedrag- en – hoe voorkom je dat het te vrijblijvend wordt- meegenomen. In verband met minder positieve ervaringen bij de clinic van vorig jaar is de (minimale) leeftijdgrens weer gesteld op 18 jaar.

BBQ
Inmiddels is bekend waar en wanneer dit jaar de Loopgroep plaatsvindt. Frans en Maria hebben hun tuin weer beschikbaar gesteld, de gastvrijheid wordt enorm op prijs gesteld!
De eigen bijdrage is 10,-. U kunt in uw agenda 1 juli alvast reserveren. Nadere informatie volgt.

Kleding en sponsoring
Een afvaardiging van het bestuur gaat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor een kledingpakket in “ clubkleuren’. Kosten en beschikbaarheid spelen hierbij een belangrijke rol. Eerst wordt met lokale ondernemers gesproken. Mocht dat niet leiden tot een positief resultaat dan wordt gekeken naar andere opties.
Verder wordt met de Stichting Loopgebeurn gesproken over in hoeverre de Loopgroep gebonden is aan concrete afspraken die de Stichting met haar sponsors maakt.

Ideeënbus
Onder dit kopje worden ideeën opgesomd. Mochten er leden zijn die het leuk vinden om, alleen, samen met trainers of bestuursleden, een idee uit te werken: graag even een mailtje sturen naar het bestuur (secretaris@loopgroep-zuidhorn.nl).
1. Organiseren van een clinic ter voorbereiding van een halve of hele marathon. 2. Iets organiseren voor de vluchtelingen die (mogelijk) in Zuidhorn worden ondergebracht in het nog te bouwen AZC.
3. Een training op de atletiekbaan in Groningen organiseren. Inmiddels weten we dat dit mogelijk is, ‘s weekends. Wordt vervolgd.Dit was weer een korte blik uit de keuken van het bestuur. Voor wie tips of ideeën heeft: ze zijn van harte welkom.

Namens het bestuur een vriendelijke groet, Ellen Janssen-Nijholt.


Trainersexamen Coos en Peter

2016-03-26 23:08:16
Plaats: de baan van Groningen Atletiek in het Stadspark
Datum: zaterdag 26 maart 2016 (’s middags)
Evenement: trainersexamen
Aanwezig: 20 leden van de Loopgroep, Aernout en Lies (voor de foto’s) en natuurlijk Coos en Peter
Omstandigheden: heerlijk voorjaarszonnetje en een vrolijke sfeer, bij een enkeling was enige spanning te bespeuren
De inhoud: inlopen, uitgebreide loopscholing en de korte kern (twee keer) onder begeleiding van (nog net geen gediplomeerde) trainers
Resultaat: allebei geslaagd, de Loopgroep heeft twee nieuwe gediplomeerde trainers!



Namens ons allemaal hartelijk gefeliciteerd!
Ellen Janssen-Nijholt

Van het bestuur

2016-03-25 08:16:00
De ALV
Maandag 14 maart vond de algemene leden (ALV) vergadering plaats in het Cultureel Centrum. Van de 175 leden waren 30 aanwezig en er hadden zich 9 leden afgemeld: het mag duidelijk zijn dat de ALV voor veel leden geen prioriteit heeft. Daarom via deze weg een korte terugkoppeling. Degene die behoefte heeft aan een uitgebreider verslag van de vergadering verwijs ik alvast naar de notulen die op een later moment beschikbaar komen.

Vrijwilliger in het zonnetje gezet
De vereniging kan niet bestaan zonder de inzet van vrijwilligers. De inzet van elke vrijwilliger wordt zeer gewaardeerd. Toch wilden we dit jaar onze webmaster even extra in het zonnetje zetten: Rob van der Meulen. Waarschijnlijk hebben jullie hem inmiddels gesignaleerd in zijn, speciaal voor hem gedrukte, nieuwe loopjasje!

Jaarverslag
Enkele onderwerpen die zijn besproken bij de presentatie van het jaarverslag zijn de moeite waard om nog even te benoemen: Crosstrainingen worden alleen in de winterperiode gegeven, omdat dit aansluit op het programma van loopjes. Daarnaast in de kans op een tekenbeet in het bos (crosstrainingen zijn nu eenmaal niet op de weg) in de zomerperiode relatief groot.
Kleding: de jasjes vallen niet bij iedereen in de smaak. Daarnaast kwam de vraag aan de orde of we als vereniging wel een kledingvoorraad zou moeten hebben. Andere opties zijn de revue gepasseerd en het bestuur gaat zich beraden op aangedragen en andere (praktische) oplossingen.
De Klaverloop was een groot succes en zal ook dit jaar weer, door leden, worden georganiseerd op 29 en 30 oktober. Mocht je het leuk vinden om te helpen dan kun je je daarvoor aanmelden bij Marion Reigersberg.
Core-stability is voor veel hardlopers een onderschoven kindje en dat is jammer. Veel blessures kunnen namelijk worden voorkomen door het trainen van de core-stability. Het bestuur en de trainers gaan in de komende periode onderzoeken of de vereniging, in de winterperiode, dergelijke trainingen gaat aanbieden. Het gaat dan vooral over huisvesting, kosten en behoeftepeiling.
Voor het overige verwijs ik naar het Jaarverslag en het Financieel Jaarverslag, ze staan op de site.

Stichting Loopgebeur’n
Peter Disseldorp heeft een korte presentatie gegeven over de doelstellingen van de stichting (bevorderen van loop- en wandelevenementen zonder winstoogmerk) en over de evenementen die de stichting jaarlijks organiseert. De wandelvierdaagse zal dit jaar van 30 mei tot 2 juni plaatsvinden en de Hummel ZUIDHORuN op zaterdag 17 september.

De wissels
Albertine heeft tijdens de jaarvergadering afscheid genomen als secretaris, Anneke Tilma neemt het stokje van haar over. Daarnaast komt Wiebe Kloppenburg het bestuur, als algemeen bestuurslid, versterken. Met deze twee nieuwe leden is het bestuur weer op sterkte.

Dit was een korte blik in het wel en wee van de vereniging. Voor wie tips of ideeën heeft om de ALV aantrekkelijker te maken: ze zijn van harte welkom!

Namens het bestuur een vriendelijke groet,
Ellen Janssen-Nijholt.

Loopjasjes - vervolgactie

2016-03-20 11:13:34
De actie met loopjasjes met verenigingsopdruk a 30 euro gaat ook dit jaar door. Dames- en Herenjasjes zijn in alle maten op voorraad, bij mij thuis af te halen. Groet, Peter van Zoest

Laatste nieuws van het bestuur!

2016-01-20 07:17:07
Algemene ledenvergadering 14 maart

De ALV is dit jaar gepland op 14 maart en vindt, in verband met ruimte en aanwezige voorzieningen, plaats in het cultureel Centrum in Zuidhorn.

Serieus request

Eind vorig jaar heeft het bestuur een oproep gedaan voor activiteiten die hadden te maken met Serious Request Zuidhorn. De belangstelling vanuit de vereniging was gering waardoor de Loopgroep niet heeft deelgenomen aan het evenement.

Communicatie

Via allerlei wegen worden de individuele bestuursleden benaderd met vragen die direct en indirect hebben te maken met de Loopgroep. Hierdoor ontstaat het risico dat persoonlijke reacties van bestuursleden kunnen worden opgevat als een reactie van het bestuur. Om dat te voorkomen vragen we de leden om bij voorkeur gebruik te maken van de ‘officiele’ e-mail adressen zoals secretaris@loopgroep-zuidhorn.nl voor vragen en opmerkingen die zijn bedoeld voor het bestuur.

Lief en leed

We hebben de goede gewoonte om een kaart te sturen wanneer er iets bijzonders aan de hand is bij een lid, of wanneer een lid (langdurig) is geblesseerd. Nu heeft het bestuur niet altijd goed zicht op dergelijke situaties. Gelukkig wordt er door verschillende leden meegedacht . Dit wordt door het bestuur zeer op prijs gesteld!

Kleding

Het afgelopen jaar zijn jasjes verkocht met het logo van de Loopgroep. Ook het komende jaar worden de jasjes weer aangeboden voor 30 euro. Tijdens de ALV wordt met de leden besproken of er interesse is voor uitbreiding van de kledinglijn. Gedacht wordt aan loopshirtjes of singlets, uiteraard ook met het logo van de Loopgroep.

(Geen) weer

De ijzel heeft nogal wat teweeg gebracht in het noordelijke deel van ons land. Kinderen konden niet naar school, het openbaar vervoer lag stil en zelfs een deel van de trainingen moest worden afgelast! De trainers en het bestuur heeft daartoe besloten, omdat het risico op blessures door glijpartijen groot was.

Nieuwjaarsborrel

Vrijdag 8 januari was de nieuwjaarsborrel. Dit jaar waren we te gast bij zaal Balk. De sfeer was gezellig en de opkomst wat goed . Met dank aan de feestcommissie!

Dit was weer een korte blik uit de keuken van het bestuur. Voor wie tips of ideeën heeft: ze zijn van harte welkom Namens het bestuur een vriendelijke groet, Ellen Janssen-Nijholt. voorzitter@loopgroep-zuidhorn.nl

 










voor het laatst gewijzigd op 2016-12-03 10:08:21