Nieuws
Over ons
Loopclinic
Trainingen
Duurlopen
Loopagenda
Contact
Ledeninformatie

 

Alleen voor leden:
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Wachtwoord vergeten?

Nieuws


Trainingen worden weer hervat vanaf 25 mei 2020 2020-05-21 11:18:27
Beste leden,

Afgelopen periode hebben we informatie ontvangen van de gemeente Westerkwartier en de veiligheidsregio. Op basis hiervan en op basis van de adviezen van het NOC*NSF hebben we als bestuur besloten om de trainingen vanaf maandag 25 mei 2020 weer te hervatten.

We hebben hiervoor het Protocol veilig sporten Loopgroep Zuidhorn opgesteld waar iedereen zich aan moet houden. Op deze manier denken we dat we op verantwoorde wijze weer kunnen gaan trainen.

Het protocol staat hieronder lees dat goed door!

Wat je nu moet weten is dat we met kleine groepen die niet groter zijn dan 12 leden kunnen starten.

Om dit in goede banen te leiden heeft Rob zich afgelopen dagen ingezet om op de site een reserveringsmodule voor de trainingen te maken. Deze vind je, als je ingelogd bent, onder het kopje Aanmelden training. Hier kan je aangeven naar welke training je komt. En op deze pagina kan je ook het protocol downloaden.

We hopen dat iedereen genoeg kans krijgt om te trainen. De reserveringsmodule werkt om nu te beginnen prima, maar we zullen ook nog wel tegen een aantal zaken aanlopen die verbeterd of toegevoegd moeten worden. Dat zullen we dan t.z.t. doen.

Het aanmelden wijst zich vanzelf en als je toch niet naar een training kunt komen, meld je dan ook weer af. Zo geef je een ander ook de kans mocht de training vol zitten.

En nog een belangrijke mededeling:

Iedereen loopt onder eigen verantwoordelijkheid en is zelf verantwoordelijk om zich te houden aan met name de 1,5 meter afstand tijdens de training. Maar uiteraard aan alle regels die in het protocol staan!

Protocol veilig sporten Loopgroep Zuidhorn:

Algemene regels voor iedereen:
  • Er wordt getraind in groepen van maximaal 12 personen (exclusief trainer);
  • Trainers mogen leden aanspreken die zich niet aan de veiligheidsregels houden;
  • Bij controle door gemeente/politie/handhavers zijn de trainers het aanspreekpunt;
  • Aanmelden voor de training is verplicht. Niet aangemeld is niet meetrainen;
  • Loop achter elkaar, niet naast elkaar om ruimte te geven aan andere weggebruikers;
  • Bij rust niet `stofzuigen` maar wandel rustig tot de rest is bijgesloten;
  • Help elkaar om de regels zo goed mogelijk uit te voeren en spreek elkaar aan wanneer dat niet gebeurt;
  • Kom, voor zover dat kan, zoveel mogelijk met eigen vervoer naar de training, auto`s parkeren op parkeerterrein bij Balk;
Veiligheid- en hygieneregels voor iedereen:
  • Voor alles geldt: gebruik je (gezonde)verstand, dit staat voorop;
  • Zit je in een risicogroepen dan dien je zelf het risico te analyseren of je op buiten sportparken of in de openbare ruimte in groepen kunnen begeven. Raadpleeg desnoods je huisarts;
  • Blijf thuis als je een van de volgende (ook milde!) symptomen hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoest, benauwdheid of koorts;
  • Houd 1,5 meter afstand van iedere andere persoon buiten jouw huishouden;
  • Kom bij voorkeur alleen naar de training;
  • Blijf als je het nieuwe coronavirus (COVID-19) hebt gehad (vastgesteld met een laboratoriumtest) minimaal zeven dagen thuis na de uitslag van de test;
  • Blijf thuis als iemand in jouw huishouden koorts (vanaf de 38 graden C) en/of benauwdheidsklachten heeft. Als iedereen 24 uur geen klachten heeft, mag de atleet weer sporten;
  • Blijf thuis als iemand in jouw huishouden positief getest is op het coronavirus (COVID-19). Omdat je tot 14 dagen na het laatste contact met deze persoon nog ziek kunt worden, moet je thuis blijven tot 14 dagen na het laatste contact;
  • Hoest en nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes. Niet spugen of je neus legen zonder zakdoekje tijdens de training;
  • Ga voordat je naar de training gaat, thuis naar het toilet;
  • Was thuis voorafgaand aan je training je handen met zeep of desinfectans, minimaal 20 seconden;
  • Vermijd het aanraken van je gezicht en schud geen handen;
  • Kom in sportkleding naar de club. De kleedkamers en douches zijn gesloten. De lockers kunnen gebruikt worden, er is desinfectiemiddel en handgel aanwezig;
  • Kom niet eerder dan 5 minuten voor aanvang van de training en ga na afloop van de training direct naar huis;
  • Materiaal zoals hoedjes mogen alleen door de trainer neergezet en opgepakt worden;
  • Volg altijd de aanwijzingen van trainers en bestuursleden op;
Verzamelplaatsen
Zuidhorn:

Op de parkeerplaats van Fysio Hooiweg zal de Beachvlag van de Loopgroep staan. Hier kan je de fiets neerzetten en op gepaste afstand verzamelen. Op vrijdag staat de Beachvlag onder het afdak bij de Hooiweg.

Oldehove:
Training Oldehove, verzamel met z`n allen op de parkeerplaats voor de sporthal;

Veilig trainen is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid!!!

Wij wensen jullie weer veel loopplezier en succes op de trainingen.

Met vriendelijke groeten,
Anita, Heidi, Allard en Pieter

Trainingen worden nog niet hervat 2020-05-12 13:04:06
Beste lopers,

Zoals jullie vast hebben gehoord, zijn buitensporten sinds 11 mei j.l. voor alle leeftijden toegestaan met in achtneming van 1,5 meter ten opzichte van elkaar. De gemeente Westerkwartier is nog in afwachting van nadere informatie van de Veiligheidsregio Groningen en zal deze vervolgens delen.

Wij als bestuur willen, net als jullie en de trainers, natuurlijk graag dat de trainingen weer hervat kunnen worden, maar vinden het belangrijk hiermee zorgvuldig en verantwoord om te gaan. Om die reden laten wij ons de komende tijd eerst nog breder informeren en wachten we de informatie van de gemeente af, alvorens met een datum en richtlijnen te kunnen komen voor het hervatten van de trainingen.

We hopen op jullie begrip.

Met vriendelijke groeten,
Anita, Heidi, Allard en Pieter

Update maatregelen coronacrisis 2020-03-25 19:54:17
Beste leden,

Afgelopen maandag zijn door de regering de maatregelen nav Corona weer aangescherpt/uitgebreid. Gevolgen voor de Loopgroep lijken vrij duidelijk, maar toch willen we ze nog even op een rijtje zetten:
  • Trainingen worden in ieder geval tot 1 juni afgelast.
  • Jubileumfeest (9 mei) wordt uitgesteld tot een later moment.
  • ALV wordt op een later moment gehouden.
  • Bevrijdingsloop 2020 is afgelast; deelname van de Loopgroep hieraan is dus ook van de baan.
  • De clinic laten we dit jaar vervallen.
M.b.t. de trainingen volgen we de regels zoals die nu tot 1 juni gelden. Zodra die versoepeld worden, kijken we of de trainingen weer door kunnen gaan.

Zodra er meer duidelijkheid rond alle maatregelen zijn kunnen we meer zeggen over het jubileumfeest en de ALV. De jubileumcommissie was al heel ver met alle voorbereidingen. We zullen t.z.t. kijken wat er nog aan voorbereidingstijd nodig is om het jubileum alsnog te kunnen vieren.

De clinic lassen we voor dit jaar af. In eerste instantie dachten we dit nog na de zomervakantie te kunnen doen. Er zijn een aantal redenen om toch te kiezen voor geheel aflassen, namelijk: de situatie na de zomervakantie is nog onduidelijk; er zijn nog maar 2 aanmeldingen; er is in het najaar geen loopje in de buurt waar we aan mee kunnen doen met de clinicdeelnemers en we zitten dan alweer kort op de clinic van 2021.

Gezondheid voor jou en anderen gaat boven alles. Denk daar ook aan als je buiten gaat sporten en doe dit dus niet in groepsverband.

We houden jullie bij wijzigingen op de hoogte en kijken er naar uit iedereen op een later moment weer in goede gezondheid te zien tijdens het sporten!

Namens het bestuur met vriendelijke groeten,
Pieter de Haan

Korte update maatregelen Corona virus 2020-03-18 20:00:23
Beste leden,

Even een korte update omtrent de maatregelen vanwege het Corona virus:
  • De trainingen worden in ieder geval tot 6 april afgelast.
  • De ALV van vrijdag 20 maart wordt verplaatst naar een nog vast te stellen datum.
  • De clinic die 7 april zou starten wordt uitgesteld tot na de zomervakantie.
  • De bijeenkomst van de deelnemers aan de Bevrijdingsloop op vrijdag 27 maart vervalt.
Als je gezond genoeg bent en wilt blijven, denk er dan aan om niet in groepsverband te gaan lopen. Gezondheid van jou en anderen gaat boven alles!

We hopen elkaar na deze gekke tijd weer in goede gezondheid te zien en weer samen te kunnen sporten.

Namens het bestuur met vriendelijke groeten,
Pieter de Haan

Gevolgen maatregelen Corona virus: alle trainingen zijn per direct afgelast! 2020-03-12 18:49:49
Beste leden,

Op 12 maart jl. heeft de Nederlandse regering additionele maatregelen genomen ter bestrijding van de verspreiding van het coronavirus. In navolging van deze maatregelen en adviezen heeft NOC*NSF voor heel Nederland met klem geadviseerd alle sportevenementen waaronder de competitie-, oefen en trainingswedstrijden af te gelasten. In ieder geval tot en met 31 maart.
Het kabinet heeft voor heel Nederland ook opgeroepen sociale contacten in het algemeen sterk te verminderen. Deze oproep wordt door NOC*NSF ondersteund door de Nederlandse sport op te roepen om alle andere clubbijeenkomsten zoals trainingen, overleggen, vergaderingen en vieringen ook af te gelasten.

Wij als bestuur hebben daarom ook besloten om alle trainingen en vergaderingen per direct af te lassen in ieder geval tot en met 31 maart.

Wij volgen hiermee het advies van NOC*NSF op net zoals de meeste sportverenigingen hier in het dorp.

De ALV van vrijdag 20 maart zal verplaats worden naar een nog nader te bepalen datum.

We zullen jullie op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen.

Namens het bestuur met vriendelijke groeten,
Pieter de Haan

Cross trainingen gaan weer van start 2019-11-10 13:35:24
Het najaar is weer begonnen en dan wordt het ook weer tijd om te starten met de cross trainingen. Onze trainers zullen de komende maanden weer een aantal cross trainingen geven. Deze zullen op diverse locaties buiten Zuidhorn gegeven worden.

De trainingen zijn allemaal op zondagochtend en starten om 09.30 uur. De exacte locatie wordt een week van te voren bekend gemaakt, want dat is ook een beetje afhankelijk van het weer.
De trainingen zijn voor iedereen toegankelijk, of je nu beginner bent of een ervaren loper, of je nu langzaam of snel loopt, iedereen is welkom.
Je hoeft je niet van te voren aan te melden en omdat samen rijden wel handig is vertrekken we altijd om 09.00 uur vanaf Fysiotherapie Hooiweg, Hooiweg 2 Zuidhorn.

De trainingen zullen op onderstaande dagen gegeven worden:
17 November
15 December
19 Januari
16 Februari
15 Maart

Waarom cross trainingen?
Hardlopen op onverhard brengt meer voordelen met zich mee dan je zou denken!
Een van de voordelen is dat je enkels er sterker van worden. Omdat de ondergrond niet vlak is moet je juist meer corrigeren zo train je nog meer al de spieren en pezen rondom je enkel.
Daarnaast is het goed voor je techniek. Juist op ongelijke ondergrond neem je kleinere stappen en til je je voet hoger op.
En omdat hardlopen op onverharde ondergrond zoals bospaden, zand of gras veel meer demping geeft zal de kans op blessures ook kleiner zijn. Je gewrichten worden dan minder belast.


Dus zet de datums al vast in je agenda en we hopen weer op een goede opkomst.

Hardlopen in de hitte: ken je grenzen! 2019-06-28 13:50:34
Hardlopen.nl is hét platform van de Atletiekunie voor de hardloper.
Op hardlopen.nl vind je alle informatie over voeding, gezondheid, training en blessures zodat jij altijd goed voorbereid aan de start van jouw training of hardloopevenement staat.

Onderstaand stukje en meer nuttige informatie is te vinden op : https://www.hardlopen.nl/artikelen/gezondheid

Het is extreem warm weer met temperaturen boven de 30 graden. Hardlopen met dit weer kan onverstandig zijn of zelfs gevaarlijk als je niet goed voorbereid van huis gaat. Daarom geven we een aantal tips zodat je verantwoord kunt hardlopen. Belangrijkste tip: ken je grenzen en stop als je lichaam het laat afweten.

Pas je tempo aan
Als je gaat hardlopen doe dat dan in de ochtend of in de avond. Het is zeer onverstandig om op het heetste van de dag te gaan lopen tussen 12.00 en 15.00 uur. Begin niet te snel aan je looptraining, zodat je lichaam kan wennen aan de warmte. Het is na die eerste kilometers ook verstandig om iets rustiger aan te doen. Pas je tempo dus aan en loop ook iets minder ver dan je anders misschien zou doen.

Goed drinken
Bij hitte moet je goed blijven drinken. Als stelregel wordt aangehouden dat je ongeveer anderhalf keer zoveel vocht moet drinken als dat je zweet verliest. Je weet natuurlijk niet precies hoeveel zweet je verliest, daarom kun je het beste 1 liter per uur aanhouden. Drink ook grote slokken per keer, want met kleine slokjes wordt de maag minder goed geprikkeld voor de ontlediging. Drinken tijdens het hardlopen is niet nodig als je training 45 minuten of korter duurt. Maar je moet dan evengoed in de uren vooraf en naderhand goed drinken.

Controleer je vochtbalans
Hoe weet je eigenlijk of je genoeg hebt gedronken? Je kunt je vochtbalans eigenlijk heel eenvoudig controleren door naar de kleur van je urine te kijken. Is je urine helder van kleur, dan is de vochtbalans goed. Donkere urine betekent dat je nog veel afvalstoffen in je urine hebt en kan wijzen op enige mate van uitdroging. In dat geval is extra drinken dus noodzakelijk. Het kan ook iets ingewikkelder door jezelf voor en na de training of wedstrijd te wegen. Na de inspanning mag het lichaamsgewicht maximaal 1-2 % gedaald zijn. Bij een gewichtsverlies van 3% (twee liter vocht voor iemand van 70 kg) krijg je al te maken met een forse prestatievermindering.

Smeer je goed in
Misschien een open deur, maar denk toch aan luchtige kleding. ‘Ademende’ kleding zorgt ervoor dat je zweet ook kan verdampen. Dat is belangrijk want ander raak je je overtollige lichaamswarmte niet kwijt. Om jezelf te koelen kun je ook water over je hoofd gooien of een natte handdoek in je nek leggen. Ook kun je je shirt nat maken als je dat prettig vindt. Sommige lopers krijgen daar ook juist weer last van hun maag van. Smeer je ook goed in met een zonnebrandcrème van minimaal factor 10 tot 12.

Een nieuwe lichting hardlopers… 2019-06-04 19:17:49
En dan besluit je dat het anders moet, beter bezig met voeding, meer bewegen en dus hardlopen.

In de boekjes omschreven als ‘een makkelijke sport’ want je kunt immers zelf bepalen wanneer, hoe vaak en hoe lang je wilt en je hebt alleen maar schoenen nodig. En zo geschiedde.

Maar ik kwam er al gauw achter dat dit in mijn geval, en later bleek velen met mij, niet zo werkt. De discipline om te gaan sporten ontbrak mij niet maar de ‘know how’ wel. En daar zit dan toch weer het bekende venijn in de staart. Vele kleine blessures volgden en de fysiopraktijk had er een nieuwe klant bij..

Dat dit niet de goede weg was werd mij duidelijk dus achter de laptop opzoek naar een antwoord. En deze kreeg ik via een Clinic ‘Start to Run Yakult ‘welke werd gegeven bij de loopvereniging in Zuidhorn. Een clinic van 6 weken waarin looptraing werd gegeven, oefeningen werden gedaan en je uitleg zou krijgen over alles wat met hardlopen te maken had. Eureka, het antwoord op mijn vragen!

Op woensdag 17 april in de kantine van de tennisvereniging ontmoete een groepje van 10 onze trainer Peter Disseldorp. En dat ik niet de enige was die hardlopen eigenlijk niet echt leuk vond en dat ik niet de enige was die blessures door ‘onkunde’ op had gelopen werd heel gauw duidelijk.

Trainer Peter leerde ons de eerste oefeningen mbt het hardlopen en leerde ons onze eerste minuten ‘goed’ hardlopen. Elke woensdag om 19.30 was hij er voor ons! Goed voorbereid, rustig uitleggevend, tijd voor ons nemend, luisterend en stimulerend gaf hij ons langzaamaan het vertrouwen dat ook wij konden hardlopen. Stuk voor stuk hebben wij met z`n allen deze weken de trainingen van Peter gevolgd. En zo werden we klaargestoomd voor de Reitdiephavenrun van 5 km op zondag 26 mei j.l.

Peter kon helaas niet bij ons zijn maar gelukkig konden Karin en Rompt ons begeleiden, Wat een geweldige spontane en zorgzame mensen heeft deze vereniging.

Om 12.00 uur was de start van de 5 km en Karin stond vanaf 11.15 ons op te wachten met de startnummers. We waren zenuwachtig en gespannen over wat er komen zou maar een ieder van ons had er zin in!

Het startschot klonk en we werden losgelaten. Het weer was super, iets aan de warme kant maar toch. Het was een mooi parcours met lichte hoogteverschillen en af en toe wat tegenwind maar verder was het super. Karin en Rompt hebben hun missie volbracht en een ieder van ons naar de finish gebracht! Geweldig!

Bedankt Peter, Karin en Rompt! Bedankt Loopvereniging Zuidhorn voor het warme welkom wat jullie ons gegeven hebben. Een aantal van de Yakultgroep blijft hangen bij jullie en jullie zullen ze ongetwijfeld tegenkomen.

Namens de nieuwe lichting, Wanda Hulsebos

 






voor het laatst gewijzigd op 2020-05-21 11:18:27 Privacy & Disclaimer