Nieuws
Welkom
Clinic
Uitslagen
Verslagen
Trainingen
Duurlopen
Loopagenda
Contact
Lidmaatschap
Links

 

Alleen voor leden:
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Wachtwoord vergeten?

Nieuws


Crosstraining 17 november wordt crossloopje 2019-11-10 13:35:03
Voor 17 november staat een crosstraining op het programma. Deze gaat helaas niet door omdat er door diverse omstandigheden geen trainer beschikbaar is.
Maar als alternatief houden we een crossloopje in de buurt van Nuis.
Afstand is 11,9 km en de route is voor ca. 60% onverhard.
Ook dit loopje is voor iedereen toegankelijk, of je nu beginner bent of een ervaren loper, of je nu langzaam of snel loopt, iedereen is welkom.

We vertrekken om 09.00 uur vanaf Fysiotherapie Hooiweg, Hooiweg 2 Zuidhorn.
Gezamenlijk rijden heeft de voorkeur omdat bij de start weinig parkeergelegenheid is.

Berenloop verhalen van het eiland 2019-11-05 21:15:14
Over hoe je de berenloop kunt (over)winnen en verliezen. Lees de het verhaal van Coos hier .

Maar natuurlijk waren er meer deelnemers aan de Berenloop 2019, kijk maar eens hier.

Alle deelnemers en supporters heel erg gefeliciteerd met jullie prestaties en goede bekomst. En natuurlijk tot binnenkort op de trainingen.

Nationale Bevrijdingsvuurestafette 2019-10-19 18:30:20
Sinds 1948 wordt het bevrijdingsvuur in Wageningen ontstoken. Dit bevrijdingsvuur markeert de overgang van herdenken naar vieren, van 4 naar 5 mei. Het vuur wordt ieder jaar om middernacht ceremonieel ontstoken op het 5 Mei plein voor Hotel De Wereld.
Na het ontsteken van het bevrijdingsvuur, wordt het vuur verspreid naar verschillende gemeenten in Nederland door o.a. gemeenten, lokale atletiek- en sportverenigingen, 4 en 5 mei-comités, Oranjeverenigingen en andere organisaties.
In de loop der jaren is de Nationale Bevrijdingsvuurestafette uitgegroeid tot een nationaal evenement, waarbij ruim 2.000 sporters vanuit heel Nederland naar Wageningen, Stad der Bevrijding, komen om het vuur op te halen. Met dit vuur wordt op 5 mei de vlam ontstoken in de eigen gemeente.
bron: www.bevrijdingsvuur.nl/bevrijdingsvuurestafette

Loopgroep Zuidhorn heeft tot nu toe in elk lustrumjaar mee gedaan aan de Bevrijdingsvuurestafette. De laatste keer was dat dus in 2015. Volgend jaar is het weer een lustrumjaar en dus zou het mooi zijn als wij daar weer aan meedoen.

Heb je interesse om om dit te gaan organiseren meldt je dan aan bij het bestuur.

Cross trainingen gaan weer van start 2019-11-10 13:35:24
Het najaar is weer begonnen en dan wordt het ook weer tijd om te starten met de cross trainingen. Onze trainers zullen de komende maanden weer een aantal cross trainingen geven. Deze zullen op diverse locaties buiten Zuidhorn gegeven worden.

De trainingen zijn allemaal op zondagochtend en starten om 09.30 uur. De exacte locatie wordt een week van te voren bekend gemaakt, want dat is ook een beetje afhankelijk van het weer.
De trainingen zijn voor iedereen toegankelijk, of je nu beginner bent of een ervaren loper, of je nu langzaam of snel loopt, iedereen is welkom.
Je hoeft je niet van te voren aan te melden en omdat samen rijden wel handig is vertrekken we altijd om 09.00 uur vanaf Fysiotherapie Hooiweg, Hooiweg 2 Zuidhorn.

De trainingen zullen op onderstaande dagen gegeven worden:
17 November
15 December
19 Januari
16 Februari
15 Maart

Waarom cross trainingen?
Hardlopen op onverhard brengt meer voordelen met zich mee dan je zou denken!
Een van de voordelen is dat je enkels er sterker van worden. Omdat de ondergrond niet vlak is moet je juist meer corrigeren zo train je nog meer al de spieren en pezen rondom je enkel.
Daarnaast is het goed voor je techniek. Juist op ongelijke ondergrond neem je kleinere stappen en til je je voet hoger op.
En omdat hardlopen op onverharde ondergrond zoals bospaden, zand of gras veel meer demping geeft zal de kans op blessures ook kleiner zijn. Je gewrichten worden dan minder belast.


Dus zet de datums al vast in je agenda en we hopen weer op een goede opkomst.

Bedankt vrijwilligers! 2019-10-25 20:00:20
Zonder vrijwilligers die zich willen inzetten voor onze vereniging kunnen wij niet bestaan. Om die reden willen we iedereen bedanken die zich het afgelopen jaar heeft ingezet voor onze Loopgroep. Dus ben je voor of achter de schermen, op welke manier dan ook actief geweest, of ben je nog steeds actief (door nog lopende of op te starten werkgroepjes), voel je welkom om met elkaar een borrel te drinken in `t Holt op 22 november vanaf 20.30 uur. Schroom niet, we zien ook jou graag de 22e!

Ben je van plan te komen? Geef dat dan voor 15 november even door aan het secretariaat, dan weten we op hoeveel mensen we kunnen rekenen.

Namens het bestuur met vriendelijke groeten,
Pieter de Haan

Reflecterende hesjes met eventueel lampjes verplicht vanaf 2 september 2019-08-29 16:20:02
De dagen worden korter en dat gaat helaas zo snel dat per 2 september reflecterende hesjes en of lampjes verplicht zijn op de avondtrainingen. Vergeet de hesjes met eventueel de lampjes niet, het is voor jouw eigen veiligheid.
De trainers.

Hardlopen in de hitte: ken je grenzen! 2019-06-28 13:50:34
Hardlopen.nl is hét platform van de Atletiekunie voor de hardloper.
Op hardlopen.nl vind je alle informatie over voeding, gezondheid, training en blessures zodat jij altijd goed voorbereid aan de start van jouw training of hardloopevenement staat.

Onderstaand stukje en meer nuttige informatie is te vinden op : https://www.hardlopen.nl/artikelen/gezondheid

Het is extreem warm weer met temperaturen boven de 30 graden. Hardlopen met dit weer kan onverstandig zijn of zelfs gevaarlijk als je niet goed voorbereid van huis gaat. Daarom geven we een aantal tips zodat je verantwoord kunt hardlopen. Belangrijkste tip: ken je grenzen en stop als je lichaam het laat afweten.

Pas je tempo aan
Als je gaat hardlopen doe dat dan in de ochtend of in de avond. Het is zeer onverstandig om op het heetste van de dag te gaan lopen tussen 12.00 en 15.00 uur. Begin niet te snel aan je looptraining, zodat je lichaam kan wennen aan de warmte. Het is na die eerste kilometers ook verstandig om iets rustiger aan te doen. Pas je tempo dus aan en loop ook iets minder ver dan je anders misschien zou doen.

Goed drinken
Bij hitte moet je goed blijven drinken. Als stelregel wordt aangehouden dat je ongeveer anderhalf keer zoveel vocht moet drinken als dat je zweet verliest. Je weet natuurlijk niet precies hoeveel zweet je verliest, daarom kun je het beste 1 liter per uur aanhouden. Drink ook grote slokken per keer, want met kleine slokjes wordt de maag minder goed geprikkeld voor de ontlediging. Drinken tijdens het hardlopen is niet nodig als je training 45 minuten of korter duurt. Maar je moet dan evengoed in de uren vooraf en naderhand goed drinken.

Controleer je vochtbalans
Hoe weet je eigenlijk of je genoeg hebt gedronken? Je kunt je vochtbalans eigenlijk heel eenvoudig controleren door naar de kleur van je urine te kijken. Is je urine helder van kleur, dan is de vochtbalans goed. Donkere urine betekent dat je nog veel afvalstoffen in je urine hebt en kan wijzen op enige mate van uitdroging. In dat geval is extra drinken dus noodzakelijk. Het kan ook iets ingewikkelder door jezelf voor en na de training of wedstrijd te wegen. Na de inspanning mag het lichaamsgewicht maximaal 1-2 % gedaald zijn. Bij een gewichtsverlies van 3% (twee liter vocht voor iemand van 70 kg) krijg je al te maken met een forse prestatievermindering.

Smeer je goed in
Misschien een open deur, maar denk toch aan luchtige kleding. ‘Ademende’ kleding zorgt ervoor dat je zweet ook kan verdampen. Dat is belangrijk want ander raak je je overtollige lichaamswarmte niet kwijt. Om jezelf te koelen kun je ook water over je hoofd gooien of een natte handdoek in je nek leggen. Ook kun je je shirt nat maken als je dat prettig vindt. Sommige lopers krijgen daar ook juist weer last van hun maag van. Smeer je ook goed in met een zonnebrandcrème van minimaal factor 10 tot 12.

Een nieuwe lichting hardlopers… 2019-06-04 19:17:49
En dan besluit je dat het anders moet, beter bezig met voeding, meer bewegen en dus hardlopen.

In de boekjes omschreven als ‘een makkelijke sport’ want je kunt immers zelf bepalen wanneer, hoe vaak en hoe lang je wilt en je hebt alleen maar schoenen nodig. En zo geschiedde.

Maar ik kwam er al gauw achter dat dit in mijn geval, en later bleek velen met mij, niet zo werkt. De discipline om te gaan sporten ontbrak mij niet maar de ‘know how’ wel. En daar zit dan toch weer het bekende venijn in de staart. Vele kleine blessures volgden en de fysiopraktijk had er een nieuwe klant bij..

Dat dit niet de goede weg was werd mij duidelijk dus achter de laptop opzoek naar een antwoord. En deze kreeg ik via een Clinic ‘Start to Run Yakult ‘welke werd gegeven bij de loopvereniging in Zuidhorn. Een clinic van 6 weken waarin looptraing werd gegeven, oefeningen werden gedaan en je uitleg zou krijgen over alles wat met hardlopen te maken had. Eureka, het antwoord op mijn vragen!

Op woensdag 17 april in de kantine van de tennisvereniging ontmoete een groepje van 10 onze trainer Peter Disseldorp. En dat ik niet de enige was die hardlopen eigenlijk niet echt leuk vond en dat ik niet de enige was die blessures door ‘onkunde’ op had gelopen werd heel gauw duidelijk.

Trainer Peter leerde ons de eerste oefeningen mbt het hardlopen en leerde ons onze eerste minuten ‘goed’ hardlopen. Elke woensdag om 19.30 was hij er voor ons! Goed voorbereid, rustig uitleggevend, tijd voor ons nemend, luisterend en stimulerend gaf hij ons langzaamaan het vertrouwen dat ook wij konden hardlopen. Stuk voor stuk hebben wij met z`n allen deze weken de trainingen van Peter gevolgd. En zo werden we klaargestoomd voor de Reitdiephavenrun van 5 km op zondag 26 mei j.l.

Peter kon helaas niet bij ons zijn maar gelukkig konden Karin en Rompt ons begeleiden, Wat een geweldige spontane en zorgzame mensen heeft deze vereniging.

Om 12.00 uur was de start van de 5 km en Karin stond vanaf 11.15 ons op te wachten met de startnummers. We waren zenuwachtig en gespannen over wat er komen zou maar een ieder van ons had er zin in!

Het startschot klonk en we werden losgelaten. Het weer was super, iets aan de warme kant maar toch. Het was een mooi parcours met lichte hoogteverschillen en af en toe wat tegenwind maar verder was het super. Karin en Rompt hebben hun missie volbracht en een ieder van ons naar de finish gebracht! Geweldig!

Bedankt Peter, Karin en Rompt! Bedankt Loopvereniging Zuidhorn voor het warme welkom wat jullie ons gegeven hebben. Een aantal van de Yakultgroep blijft hangen bij jullie en jullie zullen ze ongetwijfeld tegenkomen.

Namens de nieuwe lichting, Wanda Hulsebos


Nieuwe startlocatie trainingen vanaf 1 juni: Hooiweg 2, Zuidhorn. 2019-05-13 17:15:14
Vanaf 1 juni wordt de nieuwe startlocatie voor de trainingen Fysiotherapie Hooiweg, Hooiweg 2, Zuidhorn.
Tijdens de ALV hebben we al aangegeven in gesprek te zijn met Fysiotherapie Hooiweg. Na de eerste verkennende gesprekken zijn we daar serieus mee verder gegaan. We hebben alle voor- en nadelen goed gewogen en zien veel potentie in deze locatie. In de toekomst zien we hier mogelijkheden om onze trainingen te verrijken.

Voordelen Hooiweg
  • We mogen zonder kosten gebruik maken van de ontmoetingsruimte, kleedkamers, toiletten en douches. (En de mogelijkheid tot nazit met gratis water, koffie en thee).
  • Krijgen kluisjes (met sleutels) waar kleding en waardevolle spullen kunnen worden opgeborgen.
  • Een overdekte start en coolingdown locatie centraal in het dorp.
  • Opbergmogelijkheid voor onze trainingsmaterialen en gebuikt van andere trainingsmaterialen.
  • Geen gedoe meer met sleutels of pasjes voor de trainers.
  • Op termijn zien we vele mogelijkheden voor samenwerking op gebied van gezondheid, blessure preventie en core-trainingen.
Inloopavond 23 mei, welkom!
Om alvast een kijkje te nemen op de nieuwe startlocatie en de voordelen zelf te ervaren nodigen we je uit voor een inloopavond op 23 mei. Je bent tussen 20.00 en 21.00 uur van harte welkom. We leiden je graag rond en vertellen je meer over de locatie en de mogelijkheden.

We blijven welkom bij Tiol, ook in de toekomst blijven we samenwerken. We bedanken Tiol hartelijk en zijn blij met de ruimte die ze ons de afgelopen periode geboden hebben.

Vanaf 1 juni starten alle trainingen vanaf Fysiotherapie Hooiweg, Hooiweg 2, Zuidhorn

Namens het bestuur met vriendelijke groeten,
Pieter de Haan

Notulen ALV 15 maart 2019 2019-04-30 15:51:45
De notulen van de ALV van 15 maart 2019 zijn hier hier te lezen.
Met dank aan Heidi voor het notuleren. De notulen zullen op de ALV in 2020 behandeld worden.

Namens het bestuur met vriendelijke groeten,
Pieter de Haan

Loopgroep Zuidhorn is in beweging 2019-04-26 09:25:30
De Loopgroep Zuidhorn is in beweging en daar betrekken we iedereen graag bij! Tijdens de ALV hebben een aantal mensen zich al aangesloten bij werkgroepjes die verband houden met thema`s die spelen binnen onze Loopgroep. Ook de mensen die niet bij de ALV waren willen we hierover informeren en in de gelegenheid stellen om aan te sluiten en mee te denken.
(Notulen van de ALV volgen zo spoedig mogelijk)

Hieronder in het kort een toelichting op de verschillende themagroepjes:

Boeien en binden
Zuidhorn kent vele hardlopers, maar (lang) niet iedereen is lid van de Loopgroep. Dit werkgroepje denkt na over acties die we kunnen doen om o.a.:
  • nieuwe leden te werven en welkom te heten
  • leden te binden met de Loopgroep om de betrokkenheid te vergroten

  • Jubileum in 2020
    In 2020 bestaat onze Loopgroep 20 jaar! Dat willen we natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. Heb je leuke ideeen om dit op een voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijke, gezellige, sportieve, ludieke etc. manier in te vullen en wil je meehelpen met de voorbereiding hiervan, we horen het graag!

    Kom in Zuidhorn feest op 5 oktober
    Op deze dag presenteren clubs en verenigingen uit Zuidhorn zich. Wij willen ons gezicht hier ook laten zien door doorlopende open trainingen te verzorgen. Vind je het leuk om in de voorbereiding en uitvoering mee te doen en te denken, dan ben je van harte welkom.

    Kledinglijn
    Naast bovenstaande nog te starten groepjes is er al een groepje enthousiastelingen gestart met het nadenken over en creeren van een nieuwe kledinglijn voor onze club.

    Dus ben je net lid of al jaren lid; ben je jong of ouder, of ben je man of vrouw... voel je welkom om je bijdrage te leveren aan 1 van bovengenoemde groepjes!!
    Wil je meer informatie of je aanmelden, dat kan via: secretaris@loopgroep-zuidhorn.nl

    Namens het bestuur met vriendelijke groeten,
    Pieter de Haan

    Algemene Leden Vergadering (ALV) 15 maart 2019 2019-02-15 15:48:14
    Het bestuur nodigt alle leden uit voor de Algemene Leden Vergadering.

    Datum:   15 maart 2019
    Tijd:       20.00 - 21.30 uur
    Locatie:  t Holt, Hoofdstraat 2, 9801 BW Zuidhorn

    De onderstaande documenten kan je vinden op de site onder : ALV 2019 (Wel even inloggen).
  • Notulen ALV 2018
  • Agenda ALV 2019
  • Jaarverslag 2018 inclusief financien

  • Leden die zich nog verkiesbaar willen stellen voor het bestuur kunnen zich tot uiterlijk 7 maart 2019 melden door een berichtje te sturen aan het bestuur

    Na afloop van de ALV is er gelegenheid om onder het genot van een drankje even na te praten.

    Namens het bestuur met vriendelijke groeten,
    Pieter de Haan

     








    voor het laatst gewijzigd op 2019-11-10 13:35:24 Privacy & Disclaimer